Sunnmørsposten: – Vi styrer metodisk mot avgrunnen og vi er i ferd med å miste herredømmet over de tjenestene vi i framtida skal produsere, er den dystre spådommen fra Molde-ordfører Torgeir Dahl.

Da er det en mager trøst for fylkespolitikerne at de om to år sitter med ansvaret for det som kanskje er Norges dårligste veg.

Når Hornindal slår seg sammen med Volda følge fylkesveg 60 med som nissen på lasset. Strekningen på 10–15 kilometer fra det som i dag er grensa mot Sogn og Fjordane og til Hornindal, er i så elendig forfatning at trailersjåfører nekter kjøre der og i teleløsningen er det problemer å i det hele tatt komme fram med en vanlig personbil.

350 millioner

Pris på ny veg er minst 350 millioner kroner. Det er penger Møre og Romsdal ikke har. Men ikke bare det. Vegen står naturlig nok ikke på en eneste fylkeskommunal prioriteringsliste av den enkle grunn at det til ut 2019 tilhører nabofylket. De vil naturlig nok ikke bruke en krone på denne vegen som de snart er kvitt.

– Vi må bare erkjenner at det fra fylket sin side ikke vil bli mulig å gjøre noen med denne vegen de neste 10 årene, erkjenner Stranda-ordfører og fylkestingsmedlem Jan Ove Tryggestad.

Han håper kreative løsninger med kombinasjon av bompenger, private investorer og eventuelt statlige penger kan komme fylket til unnsetting.

– Staten har vært med å investere til sammen 3,5 milliarder i ny Kvivsveg og prosjektet Røyr-Hellesylt. Så står disse kilometerne igjen midt mellom disse to store prosjektene. Da må det kunne gå an å finne en løsning, håper Stranda-ordføreren.

Møter ordførerne

Løsning har heller ikke fylkesordfører Jon Aasen. Han sammen med en rekke andre i fylkestinget var ikke nådige i karakteristikkene da Sogn og Fjordane på sin vegplan fra 2013 til 2017 fjerne denne vegen fra sine investeringsplaner. Nå sitter Møre og Romsdal med problemet selv, uten å ha noen løsning.

– Jeg har kalla inn ordførerne i Hornindal og Volda til møte 2. mai. Vi må ta en diskusjon om hva vi skal gjøre, sier Aasen.

For det mangler ikke på dystre spådommer om den økonomisk situasjonen fylket er i ferd med å vikle seg inn i.

Sette opp liste

På neste fylkesting i juni venter den første av det som i årene framover blir en gjentatt diskusjon om hva fylket vil ha råd til. De massiv låneopptakene tilknyttet Nordøyvegen vil legge store begrensninger på fylkespolitikerne handlingsrom. Møre og Romsdal er eneste fylke som i 2017 gikk med et driftsunderskudd.

Fylkesrådmann Ottar Bra Guttelvik ber nå fylkestinget sette opp en prioritert over nye investeringer der nye skuebygg, samferdselssaker og kulturformål settes opp mot hverandre.

– Vi snakker ikke om investeringsstopp, men fylkestinget må ta en diskusjon om rekkefølgene på investeringene. V i trenger å lage en prioritert rekkefølge på tvers av sektorene vi jobber med, sier Guttelvik.

Han mener dette må gjøre når fylkestinget på ny kommer sammen i juni. Da vet en også mer om prisene på de store anbudene på Nordøyvegen.

Denne saka var først publisert av Sunnmørsposten

Fv 60 gjennom Hornindal - et mareritt for trafikantene. Foto: privat